Individu�lne pr�spevky m��u by � ohodnoten� �k�lou zalo�enou na te�ri�ch samostatn�ho a prepojen�ho ch�pania.
T�to te�ria v�m pom��e pozrie� sa na �udsk� interakcie nov�m sp�sobom. Popisuje dva nez�visl�
sp�soby, ako m��eme hodnoti� a u�i� sa o veciach ktor� vid�me alebo po�ujeme.
Aj ke� ka�d� z n�s m��e pou�i� tieto dve met�dy v r�znom �ase v r�znom pomere, m��e by� u�ito�n�, ak si predstav�me dvoch �ud� ako pr�klad. Jeden z nich m� preva�ne samostatn� ch�panie (Jim) a druhy preva�ne prepojen� ch�panie (Mary).
- Jim ost�va r�d ako "objekt" bez zahrnutia svojich pocitov a
em�ci�. Pokia� diskutuje s �u�mi s opa�n�m n�zorom, r�d obra�uje svoje my�lienky logickou argument�ciou
zalo�enou na n�jden� dier v protivn�kov�ch argumentoch. Pre neho s� rozhoduj�ce
nov� my�lienky, pokia� s� tieto zalo�en� na dok�zan�ch faktoch zo zdrojov z dobrou reput�ciou, ak�mi s� knihy, re�pektovan� u�itelia,
alebojeho vlastn� sk�senos�. U Jima je ve�mi v�razn� samostatn� ch�panie.
- Mary je viac senzit�vna ku ostatn�m �udom. Ona m� dobr� zru�nosti v oblasti empatie
a m� sklon ku po��vaniu a p�taniu sa a� dovtedy, pokia� nec�ti, �e sa m��e pripoji� "pochopi� veci
z jej vlastn�ho uhlu poh�adu". U�� sa t�m, �e sa sna�� zdie�a� vlastn�
sk�senosti ktor� ju doviedli ku vedomostiam objaven�ch v in�ch �u�och.
Pri rozhovore s sin�mi sa sna�� o vyhnutie sa konfront�ci� a ve�mi �asto, ak vid� mo�nos�,
sa logick�mi n�vrhmi sna�� pom�c� in�m. U Mary je ve�mi v�razn� prepojen� ch�panie.
V�imli ste si, �e v t�chto pr�kladoch je v pr�pade samostatn�ho ch�pania pou�it� mu�sk� vzor a pre pr�pad prepojen�ho ch�pania �ensk� vzor? Niektor� �t�die skuto�ne poukazuj� na tak�to tendenciu, ale jednotlivci sa m��u nach�dza� hocikde v spektre medzi t�mito dvoma krajn�mi pr�padmi.
Pre spolupraj�cu a efekt�vnu skupinu u�iacich sa by bolo ide�lne ak by ka�d� �len bol schopn� pou�i� obidva pr�stupy ch�pania.
V konkr�tnej situ�cii ako je on-line f�rum, v ka�dom pr�spevku jednotlivca m��eme n�js� niektor� z t�chto charakterist�k, resp. niekedy aj obidve. Niekto, kto je vo v�eobecnosti v�razn�ho prepojen�ho ch�pania, m��e posla� pr�spevok pripom�naj�ci silne samostatn� vn�manie a naopak. Cie�om hodnotenia ka�d�ho pr�spevku pou�it�m tejto stupnice je:
a) pom�c� v�m rozm���a� o t�chto ot�zkach pri ��tan� ostatn�ch pr�spevkoch
b) Ka�d�mu autorovi poskytn�� sp�tn� v�zbu o tom ak boli viden� ostatn�mi
V �iadnom pr�pade v�sledky hodnotenia nie s� pou�it� proti �tudentom. Sl��ia len ku napom��eniu komunik�cie a u�enia.
V pr�pade, �e by ste sa chceli dozvedie� viac, tu s� niektor� �l�nky
autori, ktor� rozpracovali tieto t�my:
- Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
- Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
- Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
- Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
- Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
- Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
- Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.